Nowości dla młodych kierowców

Na zmiany dotyczące przyznawania prawa jazdy czekaliśmy już od kilku lat, jednak ich wprowadzenie było nieustannie przesuwane. Wygląda na to, że oto właśnie doczekaliśmy się ich, a w każdym razie nie powinno być już na drodze do ich wprowadzenia istotnych przeszkód.

Zmiany będą obejmowały wszystkich, który będą odbierali swój dokument uprawniający do prowadzenia pojazdów po 4 czerwca 2018 r. Co przyniesie im nadciągająca nowelizacja przepisów? Jedną z nowości ma być trwając aż 24 miesiące od daty wydania uprawnień okres próbny. Oznacza to obowiązek przestrzegania przepisów w niektórych aspektach zaostrzonych bardziej niż obowiązujące ogół kierujących pojazdami na naszych drogach. Będzie to ograniczenie maksymalnej prędkości, z jaką będą mogli poruszać się młodzi kierowcy. W terenie zabudowanym nie będzie im wolno przekroczyć 50 km/h, a poza nim 80 km/h. Nieco szybciej będzie można pojechać na autostradach i drogach ekspresowych, jednak tylko nieznacznie, bo do 100 km/h. To jednak nie jest chyba największe zmartwienie nowych użytkowników. Radykalnie zmaleje wobec nich tolerancja, jeśli chodzi o popełnianie wykroczeń drogowych. Przez cały dwuletni okres próbny będzie wolno im popełnić ich jedynie dwa. Trzecie wykroczenie lub przestępstwo drogowe spowoduje, że uprawnienia do kierowania pojazdem zostaną cofnięte. Jednak to nie wszystko.

W przypadku popełnienia tych dozwolonych dwóch wykroczeń, starosta będzie miał prawo wydania decyzji o przedłużeniu okresu próbnego o kolejne dwa lata. Pechowców mogą więc czekać w sumie aż cztery lata wzmożonej ostrożności i powściągliwego korzystania z osiągów samochodu. Te nowości wymagały nowych rozwiązań, których wprowadzenie opóźniało wprowadzenie zmian. Był to mianowicie system CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), którego administrator będzie przekazywał starostom konieczne informacje o poczynaniach kierowców. Pierwsze osiem miesięcy z kolei trzeba będzie poruszać się z naklejonym na szybie zielonym liściem (co już obowiązuje od zeszłego roku). Do tego młodych kierowców będą czekały dodatkowe szkolenia, które będą musiały zostać odbyte między 4 a 8 miesiącem od daty uzyskania uprawnień. Będą to: trwający dwie godziny kurs teoretyczny w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego, którego program ma dotyczyć m.in. wypadków komunikacyjnych, a także godzinny kurs praktyczny, który odbywany będzie w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy, gdzie młody kierujący będzie m.in. szlifował umiejętność wyprowadzania pojazdu z poślizgu.

Zmiany nie będą jednak dotyczyły wyłącznie samej jazdy, ale także celu, w jakim będzie podejmowana. Również przez osiem miesięcy wykluczona będzie praca zawodowa albo działalność gospodarcza związana z prowadzeniem pojazdu, młody kierowca nie będzie więc świadczył usług przewozu, ani niczego dostarczał.
Inna będzie jednak sytuacja tych, którzy dopiero utracą uprawnienia na skutek przekroczenia limitu 24 punktów karnych. Zamiast powtórnego egzaminu czeka ich trwający 28 godzin kurs reedukacyjny, a także zaświadczenie od psychologa. Następnie czekać ich będzie trwający 5 lat okres próbny, podczas którego nie będą mogli powtórnie przekroczyć limitu punktów karnych. Jeżeli to nastąpi, wówczas uprawnienia jednak stracą i powtórny egzamin będzie konieczny.
Młodzi kierowcy powodują jak dotychczas nieproporcjonalnie dużą liczbę wypadków, co przekłada się na koszty ponoszone przez nas wszystkich, np. w ubezpieczalniach. Czy nowe regulacje zdołają zmienić tą sytuację? Czas pokaże.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *