Kilka słów o suplementach

Czy suplementy są konieczne? Wszystko opiera się na naszym celu treningowym czy też zdrowotnym. Najważniejsze, od czego należy rozpocząć suplementację, to określenie jej z uwzględnieniem rodzaju podjętej diety.

Kwestia jest indywidualna, ponieważ ilu ludzi, tyle diet, jednak nieumiejętne dopasowanie suplementacji do diety może zniweczyć cały założony plan obciążenia treningowego. Przykładem może być podanie jednocześnie lub w małym odstępie czasu spalacza tkanki tłuszczowej (w skład którego wchodzi między innymi kofeina) razem z boosterem tlenku azotu (rozszerza naczynia krwionośne). Spalacz daje reakcje zwężenia światła naczyń krwionośnych i zwiększenia ciśnienia krwi, natomiast booster ma zupełnie inne działanie przeciwstawne, czyli rozszerza naczynia krwionośne i zmniejsza ciśnienie krwi. Wtedy w naszym organizmie następuje reakcja ochronna, czyli nudności niepozwalające nam na kontynuowanie treningu i skierowanie się do toalety zamiast na salę treningową.

Czy suplementy diety są bezpieczne? Musimy pamiętać, że  w suplementach diety możemy spotkać pochodne leków oraz inne, zupełnie niegroźne składniki będące uzupełnieniem diety w witaminy i minerały, aminokwasy, antyoksydanty czy niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak olej z wiesiołka oraz olej lniany. Wszystko jest kwestią odpowiedniego przygotowania merytorycznego związanego z suplementacją oraz czytania ze zrozumieniem etykiet przed zażywaniem jakichkolwiek suplementów. Przykładowo, jeżeli chodzi o popularne suplementy spalające tkankę tłuszczową oparte głównie na dużej dawce kofeiny, przed zażyciem należy się zastanowić, jak zareaguje nasz układ nerwowy oraz czy nie mamy problemów  z ciśnieniem. Jeżeli wspomniany problem występuje, nie mamy prawa zażywać takiego suplementu. Odpowiednikami dla nas w takiej sytuacji jest np. acetylo l-carnitine lub cla+zielona herbata.

Podstawą zwiększenia ilości przyjmowanych węglowodanów w czasie budowania masy mięśniowej jest Gainer. Stanowi on idealny zamiennik posiłku w momencie, gdy sytuacja nie pozwala nam na zjedzenie normalnego posiłku. Wyróżniamy hard-gainery (20 proc. białka, 80 proc. węglowodanów) oraz bulk (50 proc. białka, 50 proc. węglowodanów). Hard-bulki są przeznaczone dla osób o szybkiej przemianie materii, natomiast bulki są dla tych z wolniejszą przemianą. Beta-alanina natomiast podwyższa moc oraz eksplozywną siłę mięśniową, zwiększa ilość suchej masy mięśniowej, polepsza wydolność tlenową przez co można trenować dłużej i z większą intensywnością. Kreatyna jest składnikiem naturalnie występującym w mięśniach szkieletowych, gdzie kumuluje się jej około  95 proc., jednak niewielkie ilości tego związku można znaleźć także w mózgu, wątrobie, nerkach oraz jądrach. Rola kreatyny to między innymi bycie naturalnym inhibitorem (czynnik hamujący) miostatyny – białka, które uniemożliwia rozbudowę masy mieśniowej. Stosowanie kreatyny wspomaga resyntezeę fosfokreatyny oraz podtrzymuje właściwy poziom ATP.

Jak działają spalacze tłuszczu? Po pierwsze zwiększają skupienie, tym samym zwiększając intensywność treningów. Blokują receptory adenozyny, dzięki czemu dają możliwość działania noradrenaliny i zwiększonego wykorzystania kwasów tłuszczowych jako głównego źródła energii. Najlepiej na początku zacząć od lipolityków, a następnie przejść na termogeniki. Pamiętajmy o tym, że każdy suplement diety należy dopasować indywidualnie do każdej osoby, konsultując się z dietetykiem lub ze swoim osobistym trenerem, który ma odpowiednią wiedzę  w tym zakresie. Mamy wtedy pewność,że dana suplementacja będzie dobrana idealnie pod nasze cele. Przed decyzją o stosowaniu suplementacji należy zasięgnąć porady dietetyka (dietoterapeuty). Niestety większość lekarzy nie ma odpowiedniej wiedzy na temat suplementacji, co powoduje, że większość suplementów (dobrych w naszym indywidualnym przypadku) jest przez nich pomijanych. Wiele pytań jest związanych z tym, w jakim wieku należy zacząć stosować suplementy diety. Boostery No, przedtreningówki, kreatyna, spalacze tłuszczu polecam zostawić co najmniej do 18 roku życia, natomiast witaminy i minerały, produkty węglowodanowe, białkowe, tłuszczowe i antyoksydanty można zacząć stosować już wcześniej, na przełomie 13-15 lat.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *