Jak dobrać pług śnieżny do quada

Zima jak zawsze zaskoczyła kierowców i zagościła na dobre w naszym krajobrazie i przede wszystkim na naszych drogach. Co zrobić, aby nie dać się zaskoczyć złej pogodzie, dużym opadom śniegu, a przede wszystkim poradzić sobie z dojazdem do pracy zwłaszcza tam, gdzie nie można liczyć na pomoc odśnieżarki lub gdzie przychodzi ona często z dużym, zbyt dużym opóźnieniem? Zrób sobie pług śnieżny albo zainstaluj system ocieplający!

Znowu zima zaskoczyła kierowców. Ten utarty slogan rokrocznie powtarzany jest przez nas z uśmieszkiem na twarzach. Pół biedy, kiedy żartujemy sobie w dużym mieście, gdzie od razu na pomoc wyruszają odśnieżarki miejskie. Czy jednak tak samo będzie nam do śmiechu, kiedy mieszkamy pod miastem, na pomoc drogową nie ma co liczyć, a o wyprowadzeniu auta z podjazdu powinniśmy zapomnieć? No cóż, może warto już teraz pomyśleć, aby wziąć sprawy we własne ręce, i w tym przejściowym okresie, kiedy jeszcze możemy zabezpieczyć się przed taką ewentualnością, poszukać sensownego rozwiązania. Wszak nie zawsze musi się sprawdzić powiedzenie „mądry Polak po szkodzie”. Ponieważ na polskich drogach rokrocznie przybywa właścicieli quadów, producenci pługów do odśnieżania, piaskarek i solarek mają dla ich użytkowników świetnie
i sprawdzone rozwiązania na zimowe dni. Wystarczy dodać, że takie rozwiązania z powodzeniem stosuje się już od wielu lat i, co najważniejsze z punktu widzenia właściciela takiego pojazdu, zdają one egzamin w śnieżne dni.

Jeśli chodzi o dobór odpowiedniego pługu do quada, zasada jest taka, że powinien być to pojazd, którego pojemność musi być większa niż 250 ccm. Związane jest to przede wszystkim z zachowaniem podstawowych zasad bezpieczeństwa. Zdarzało się bowiem, że w czasie jazdy (oczywiście z przymocowanym już pługiem) tylne koła pojazdu o mniejszej od tej minimalnej pojemności odrywały się od nawierzchni. Dodatkowo, przy tego typu przesileniach pojazdu dochodzić może do nadmiernego zużycia sprzęgła, co nie powinno dziwić, jeśli weźmie się pod uwagę wagę pługu oraz pchanego przez niego śniegu. Dlatego tak ważne jest, aby podczas zakupu odpowiedniego pługa dopasować go do posiadanego quada. Najbardziej standardowe pługi, które dostępne są w sprzedaży, mogą być mocowane na dwa sposoby: za pomocą środkowej części ramy pługa bądź z przodu samego quada. Pierwszy rodzaj pługów wymaga zamontowania pod pojazdem płyt montażowych, co może znacznie utrudnić zamontowanie urządzenia (nie wspominając, że ogranicza to także w znacznym stopniu stosowanie dodatkowych osłon podwozia). Zdecydowanie łatwiejsze w montażu są pługi, w których adapter mocowany jest z przodu quada, zaraz pod płytą montażową wyciągarki. W taki wypadku nie tylko założenie, ale i ściągnięcie pługa jest bardzo proste.

A jeśli nie chcesz odśnieżać, co powiesz na elektryczne podgrzewanie podłoża w celu usunięcia z niego śniegu? Systemy przeciwoblodzeniowe to prosty i niezawodny sposób na podniesienie bezpieczeństwa mieszkańców poruszających się po schodach, chodnikach, podjazdach, pod krawędziami dachów i rynnami oraz uzyskaniem dostępu do bieżącej wody niezależnie od warunków pogodowych. Na podgrzewanych chodnikach
i podjazdach nie gromadzi się śnieg ani lód, a więc eliminowane jest ryzyko poślizgu i upadku. Z kolei drożne rynny i spusty w trakcie zimy uniemożliwiają tworzenie się sopli i nawisów śnieżnych. Kable grzejne zamontowane na powierzchni lub wewnątrz rur wodociągowych zapobiegają ich pękaniu. Ochrona przeciwoblodzeniowa wykonana za pomocą kabli grzejnych jest łatwa w montażu i wymaga minimalnej liczby czynności serwisowych w ciągu wielu lat bezawaryjnej pracy.

Poza wyżej wymienionymi typowymi zastosowaniami, przed oblodzeniem i zaleganiem śniegu możemy zabezpieczać również powierzchnie takie jak parkingi, kładki, obrzeża dachów, zbiorniki, posadzki w chłodniach przemysłowych, elementy anten satelitarnych, prowadnice bram przesuwnych, i wiele innych miejsc i urządzeń, czyli wszędzie tam, gdzie zalegający śnieg i lód może w jakiś sposób uniemożliwić ich prawidłowe funkcjonowanie. Dodatkowo zauważyć można coraz częściej stosowanie systemów przeciwoblodzeniowych również w dziedzinach życia takich jak rolnictwo (podgrzewanie gleby np. w szklarniach) oraz sporcie (podgrzewane murawy boisk sportowych). Do podgrzewania chodników i podjazdów można stosować maty grzejne lub kable grzewcze. Maty grzejne wykonane ze specjalnie wzmocnionego kabla grzejnego mogą być układane pod różnymi nawierzchniami: kostką brukową, betonem lub asfaltem. Maty grzewcze są zasilane napięciem 230 lub 400 V i rozgrzewają się do temperatury nie wyższej niż 60°C. Matę grzejną rozwija się z rolki, pamiętając o prawidłowym kierunku i odstępach między układanymi pasmami. Do podgrzewania schodów, które są często narażone na działanie niskiej temperatury ze wszystkich stron, potrzeba elementów grzejnych o większej wydajności niż maty. Dlatego tu zwykle stosuje się kable grzewcze. Na zewnątrz, w zmieniającej się temperaturze, często używa się kabli grzejnych innych niż w pomieszczeniach, tak zwanych przewodów samoregulujących. W takich warunkach najlepiej można wykorzystać to, że w niskiej temperaturze grzeją mocno, pobierając odpowiednio dużo energii, a gdy temperatura się podnosi, zaczynają grzać słabiej, dzięki czemu zużywają mniej energii elektrycznej. Przewody się nie przegrzewają, dzięki czemu można je krzyżować,
a także instalować w miejscach zagrożonych pożarem, na przykład na dachach krytych papą.

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *