Zwiększ moc swojego pojazdu. Czas na chiptuning

Zwiększenie wydajności i mocy samochodu oraz redukcja zużycia paliwa są na wyciągnięcie reki. Parametry te można poprawić za pomocą chiptuningu, który staje się coraz bardziej popularny wśród posiadaczy aut. Na czym polega ten proces i jakie dokładnie niesie ze sobą korzyści?

Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę z tego, że producenci silników, tworząc do nich oprogramowanie, pozostawiają spore rezerwy mocy czy momentu obrotowego. Tłumaczy się to potrzebą zapewnienia i zwiększenia bezpieczeństwa w przypadkach, gdy silnik pracuje w złych warunkach lub przy mocno wysilonej pracy. Stąd też nominalna siła motoru napędowego jest w naszych samochodach niższa. Podobnie sytuacja ma się z innymi jednostkami, w których producenci zostawiają niekiedy nawet bardzo dużo zapasu. Dlaczego tego nie wykorzystać?

Klucz do zmiany parametrów na wyższe znajduje się w oprogramowaniu sterującym pracą m.in. silnika, który znajduje się w komputerze auta zwanym „Engine Control Unit”. Jednostka ta jest niezwykle ważna i w praktyce to ona odpowiada za parametry pracy poszczególnych układów w różnych warunkach pracy czy obciążenia. To ona „decyduje”, w jaki sposób mają pracować elementy układu wtryskowego i dolotowego, skrzynia biegów czy nawet kontrola trakcji. Każdy producent ustala działanie tychże elementów za pomocą specjalnych tabel wartości, zwanych „mapami”. Przy odpowiedniej zmianie danych w nich zawartych, możemy naprawdę skutecznie i odczuwalnie podkręcić parametry naszego samochodu i wyciągnąć z niego znacznie więcej, niż byśmy przypuszczali. Dlatego też mechanizm ten nazywa się chiptuningiem. W pojeździe zachodzą spore zmiany, jest on w pewnym sensie ulepszony, ale jednocześnie efektów tych nie widać gołym okiem. Ile można osiągnąć?Optymalizacja parametrów zależna jest oczywiście od rodzaju naszego silnika. W silnikach wolnossących, które nie posiadają turbosprężarki, bezpieczny przyrost mocy wynosi około 10 proc. Natomiast jeśli chiptuning dotyczy silników spalinowych z turbosprężarką, to przyrost ten może wynieść nawet 30 proc. To jednak Tuning elektroniczny nie wszystkie zalety. Działania podjęte przy oprogramowaniu poprowadzić mogą także do zmiany maksymalnej prędkości, zmiany maks. obrotów silnika i redukcji zużycia paliwa. Ponadto można inaczej ustawić kąt zapłonu, moment początkowy tłoczenia czy czas wtrysku. Ważne jest również to, by dostosować elektronikę do wykonywanych wcześniej przez nas modyfikacji mechanicznych. Te robione są dosyć często, natomiast komputer pojazdu w ogóle nie jest do tych zmian przystosowany. To również wpływa na ogólnie pojętą wydajność. Oczywiście chiptuning połączyć można z tradycyjnym tuningiem, który jest zdecydowanie bardziej kojarzony i znany przez kierowców. Tutaj już skupiamy się na innych podzespołach samochodu, a przy okazji mody􀏐ikować możemy jego wygląd zewnętrzny. Podobnie jak w przypadku wcześniej omawianych działań, tutaj również możemy doprowadzić do zwiększenia wydajności auta. Zakres świadczonych usług w tym aspekcie jest szeroki i od klienta zależy, co chciałby podrasować w swojej „bryce”. Każdy z nas ma indywidualne podejście do tej sprawy i do innych czynników przywiązuje większą wagę. Niektórzy z nas są bardzo wyczuleni na wygląd samochodu, więc próbują złapać dwie sroki za ogon. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się jednoczesne zastosowanie tuningu mechanicznego (np. wymiana wałka rozrządu, gaźnika, montaż intercoolera etc.), elektronicznego (czyli właśnie mody􀏐ikacje w komputerze silnika (chiptuning)), a także optycznego, polegającego np. na zamontowaniu spojlerów czy sportowych felg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *