Kontuzje na siłowni

Mówią, ze sport to zdrowie, jednak czasem, gdy zaniedbamy podstawy higieny w sporcie możemy nabawić się poważnych urazów. Jak tego uniknąć? Radzi specjalista ortopeda

Kontuzje na siłowni w porównaniu do innych sportów, np. drużynowych (piłka nożna czy football amerykański) są rzadkie, jednak występują i często są bardziej skomplikowane niż te przydarzające się na boisku. Zwykle spowodowane są niewystarczającą rozgrzewką, za szybkimi zmianami ciężaru, gwałtownymi rwaniami sztangi z dużym obciążeniem, czy choćby brakiem rozciągania po ćwiczeniach. Pierwszą najczęstszą kontuzją, która przydarza się podczas ćwiczeń jest naderwanie więzadeł i mięśni karku. Dzieje się tak z powodu za szybkiego i zbyt mocnego obrotu głowy. Mięśnie i więzadła utrzymujące we właściwym miejscu górne kręgi Twojego kręgosłupa mogą tego nie wytrzymać i naciągnąć się lub nawet naderwać. Aby temu zapobiec, należy regularnie rozciągać mięśnie szyi, a także rozgrzewać je przed ćwiczeniami okrężnymi ruchami głowy. Kolejną częścią ciała, która ulega kontuzji na siłowni, jest staw barkowy. Zwykle nadwyrężenie spowodowane jest podniesieniem za dużego ciężaru lub gwałtownym wymachem, co w połączeniu ze słabszymi mięśniami (nie są tak aktywne, jak na przykład mięśnie ud) powoduje ból. Może to wynikać np. z uszkodzenia stożków rotatorów lub zapalenia kaletki maziowej w stawie. Aby tego uniknąć, potrzebna jest precyzyjna rozgrzewka i rozciąganie po wysiłku, regeneracja i rolowanie mięśni. Nadwyrężenie kręgosłupa i nadgarstków również należą do najczęstszych schorzeń mających swoje początki na siłowni. Z reguły są wynikiem złej postawy i nieprawidłowego chwytu podczas podnoszenia ciężaru. Podczas ćwiczeń siłowych przydarza się także tzw. łokieć tenisisty. Kontuzja spowodowana jest obracaniem wielokrotnie nadgarstkiem lub przedramieniem pod obciążeniem. Może to spowodować uszkodzenia przyczepów mięśni prostowników lub zginaczy nadgarstka i ręki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *